سرور مجازی VPS چیست و چگونه کار می کند؟

BPMS فرمسازفرآیند ساز کرمانشاه
ویژگی های سامانه میزخدمت الکترونیک
1402/07/27
میز خدمت میراث فرهنگی البرز
راه اندازی میزخدمت الکترونیک ماد در سازمان میراث فرهنگی البرز
1402/07/27
سرور مجازی vps چیست و چگونه کار می کند

 

سرور مجازی یا vps که از عبارت virtual private server گرفته شده، یک کامپیوتر مجازی است که 24 ساعت شبانه روز می‌توان از آن استفاده کرد و از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌‌باشد.

در واقع سرور یک رایانه بسیار قدرتمند است که تمام فایل‌ها و داده‌هایی که بر روی سایت خود دارید را ذخیره می‌کند. سرور مجازی کاربردهای مختلفی دارد و خدماتی مثل میزبانی وبسایت، کنترل یا بهبود عملکرد میزبان، ارتباط ثانویه، رمزگذاری اطلاعات و اینترنت پرسرعت را به شما ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله خواهید آموخت سرور مجازی (VPS) چیست، چه مزایا و کاربردهایی دارد و چگونه کار می‌کند.

 

 

VPS یا سرور مجازی چیست؟

وی پی اس (vps) مخفف Virtual Private Server به معنای سرور اختصاصی مجازی است. در واقع بخشی از سرور اختصاصی به چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. البته این تقسیم شدن سرور به چند قسمت باعث می‌شود که در شرایط یکسان برای خرید سرور مجازی هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی پرداخت کنید.

سرور مجازی یا VPS چگونه کار می‌کند؟

سرور مجازی بخشی از یک سرور اختصاصی کامل است که با هدف‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این سرورها به تعداد دلخواه آی‌پی اختصاصی داشته، نسبت به سرویس‌های میزبانی ملزوم به پرداخت هزینه کمتری بوده و از دسترسی بیشتری نیز برخوردار می‌باشند. در سرور مجازی، سرورهای مختلف بر روی یک سرور فیزیکی قرار گرفته‌، هر کدام به صورت مستقل عمل کرده و دارای سیستم عامل و نرم افزار اختصاصی می‌باشد.

اجزای سرور شامل پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک و پهنای باند است. به این صورت که در این سیستم با استفاده از فناوری مجازی سازی، ارائه دهنده هاستینگ یک لایه مجازی را در بالای سیستم عامل سرور نصب می‌کند، این لایه سرور را به پارتیشن‌های مختلف تقسیم کرده و به هر کاربر امکان می‌دهد سیستم عامل و نرم افزار خود را روی هر یک از این پارتیشن‌ها نصب و به طور اختصاصی از پارتیشن خود استفاده کند. به طورکلی، وی پی اس مناسب شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارهای خدماتی است که برای ارائه‌ بهتر خدمات خود نیاز به دسترسی به منابع بیشتری دارند.

 

 

بنابراین سرور خصوصی مجازی (VPS) هم مجازی و هم خصوصی است، زیرا کنترل کامل آن را بر عهده شما گذاشته و در عمل در سطح سیستم عامل از سایر کاربران سرور جدا شده است. در حقیقت هنگامی که می‌خواهید بدون راه‌اندازی مجدد، بیش از یک سیستم عامل (به عنوان مثال ویندوز و لینوکس) اجرا کنید، فناوری VPS شبیه به ایجاد پارتیشن در رایانه شخصی شما است. اجرای یک وی پی اس به شما امکان می‌دهد وب سایت خود را در یک ظرف امن با منابع تضمین شده (حافظه، فضای دیسک، هسته‌های CPU و غیره) تنظیم کنید که نیازی به اشتراک گذاری آن‌ها با سایر کاربران نمی‌باشد. با میزبانی VPS، شما همان دسترسی سطح روت را خواهید داشت که گویی سرور اختصاصی دارید، اما با هزینه بسیار کمتر.

 

کاربرد سرور مجازی چیست؟ 

سرور مجازی یا vps دارای کاربردهای مختلفی است که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها پرداخته می‌شود.

ذخیره داده‌ها

تا قبل از اینکه vps وارد بازار و کسب و کار افراد شود، برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها از دیتابیس‌های سخت‌افزاری استفاده می‌شود که بسیار بزرگ بودند، فضای زیادی را اشغال می‌کردند و هزینه زیادی نیز برای خرید آن‌ها صرف می‌شد. با گذشت زمان این سیستم‌ها قدیمی شده و کارایی خود را از دست داد‌ه‌اند. با ورود vps یا سرور مجازی، علاوه بر این که مشکلات سخت‌افزارها وجود ندارد، شما دیگر نگران آپدیت و ارتقا سخت افزار نیستید و هیچ یک از داده‌های شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

استفاده از vps به جای vpn

حتما شما هم تا به‌حال چندین بار از vpn استفاده کرده‌اید و با نام فیلترشکن آن را می‌شناسید. همچنین برای استفاده از سایت‌هایی که کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، استفاده می‌کنید. این سرورها می‌توانند یک شبکه با سرعت بالای اینترنت را در اختیار شما قرار دهند. یکی از مزایای استفاده از سرور مجازی (vps) به جای vpn، عدم تغییر آی‌پی در حین انجام کار و یا بعد از قطع شدن اینترنت است. به این صورت به‌راحتی می‌توانید از خدمات سایت‌های خارجی که به آی‌پی ایرانی حساس هستند مثل پی پال، مستر کارت، سایت‌های فریلنسری و … استفاده کنید.

  •  تست سیستم عامل یا نرم افزار جدید

با استفاده از سرور مجازی می‌توانید از ورژن‌های جدید یک نرم افزار استفاده و آن را امتحان کنید، بدون این که باگ‌های آن به سیستم شما آسیب بزند.

  • استفاده از نرم افزارهای قدیمی

برخی مواقع، بعد از آپدیت یک نرم افزار با ورژنی مواجه می‌شوید که ممکن است مانند ورژن قبلی نباشد و یا کاربردهای ورژن قبلی را نداشته باشد. در این صورت شما می‌توانید برای استفاده از قابلیت‌های ورژن قبلی از سرور مجازی استفاده کنید. استفاده از سرور مجازی کاربردهای دیگری نیز دارد از جمله میزبانی سایت پرمصرف، قابلیت استفاده برای وب سرویس‌ها،  کنترل عملکرد سیستم‌ها، رمزنگاری اطلاعات، افزایش سرعت و ترافیک اینترنت و … .

 

 

ویژگی‌های سرور مجازی (vps) چیست؟

در جدول زیر به ویژگی‌های سرور مجازی به صورت مختصر و مفید نوشته شده است.

ویژگی‌های سرور مجازی
مدیریت اختصاصی از راه دور
نصب نرم افزارهای دلخواه با قابلیت اپلیکیشن سرور
امکان ارسال نامحدود ایمیل در روز از طریق ویژگی ایمیل سرور
افزایش ترافیک ماهانه به خصوص در سایت‌های فروشگاهی
افزایش عملکرد سرور
ارتقای منابع در کوتاه‌ترین زمان ممکن
میزبانی تعداد بالای وبسایت بدون محدودیت (در صورت کافی بودن منابع)
داشتن IP اختصاصی
پرداخت هزینه کمتر در مقایسه با سرور اختصاصی
مدیریت سرور مثل خاموش و روشن کردن سرور با دسترسی به کنترل پنل آن
قابلیت نصب سیستم عامل ویندوز (سرور مجازی ویندوز) یا لینوکس بسته به نیاز کاربر بر روی سرور
عیب‌یابی سریع و انتقال اطلاعات به ماشین مجازی

 

 

انواع سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند که در این قسمت، آن‌ها را بر اساس سیستم عامل و نوع مجازی‌سازی به دو گروه تقسیم بندی کرده و به بررسی هر یک می‌پردازیم.

 

سرورهای مجازی بر اساس نوع سیستم عامل

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع سیستم عامل و موقعیت جغرافیایی به 2 گروه تقسیم می‌شوند. در جدول زیر به انواع سرور مجازی که در این 2 گروه قرار می‌گیرند، پرداخته می‌شود.

تقسیم بندی انواع سرور مجازی
بر اساس نوع سیستم عامل بر اساس موقعیت جغرافیایی
لینوکس سرور مجازی ایران
ویندوز سرور مجازی کشورهای خارج از ایران
سرور مجازی میکروتیک
سرور مجازی اختصاصی
سرور مجازی اشتراکی
سرور مجازی ابری
  • سرور مجازی لینوکس (Linux)

سرورهای مجازی لینوکس، دارای سخت افزار قدرتمندی است که امکان مجازی‌سازی با سرعت و کیفیت بالا را فراهم می‌کند. با این سیستم عامل می‌توان برنامه‌ها و ماژول‌های پرطرفدار و متن باز را اجرا کرد. اکثر سایت‌های ساخته شده با زبان Drupal به سیستم عامل لینوکس نیاز دارند. VPS یکی از پرکاربردترین سرورهایی است که سایت‌های با ترافیک بالا از آن استفاده می‌کنند و از امنیت بالایی هم برخوردار است. این سرور مجازی رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن بسیار راحت است.

 

  • سرور مجازی ویندوز (Windows)

سرور مجازی ویندوز (Windows VPS)، یکی از سرورهای اختصاصی کامل است که با مجازی سازی به سروری با سیستم عامل ویندوز تبدیل شده و شما می‌توانید با پرداخت هزینه کم، یک سرور قوی در اختیار داشته باشید. در صورتی‌که برنامه‌های شما روی PERL Python یا Ruby اجرا می‌شوند، بهتر است از سرور مجازی لینوکس و اگر سیستم عامل شما بر اساس ASP.net یا PHP باشد، از Windows استفاده کنید.

 

  • سرور مجازی میکروتیک (Mikrotik)

سرور مجازی میکروتیک از سیستم عامل MikroTik RouterOS استفاده می‌کند و یکی از بهترین و پرکاربردترین سرورها می‌باشد که مهم‌ترین هدف آن‌ها مسیریابی است. در واقع این سرور بر پایه لینوکس است و به عنوان یک رویتر قوی برای افراد حرفه‌ای شناخته می‌شود. سرورهای مجازی هزینه کمتری نسبت به رویترهای سیسکو دارند. از جمله این سرورها می‌توان به آی پی خارجی، مسیریاب، DHCP، MPLS و فایروال اشاره کرد.

 

سرورهای مجازی بر اساس نوع مجازی‌ساز

  • Xen

    xen یک نرم افزار مجازی‌ساز open source یا متن باز است که بر پایه لینوکس می‌باشد و برای هر دو سرور مجازی ویندوز و لینوکس طراحی شده است. این نرم افزار را می‌توان بدون هیچ سیستم عاملی، به صورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب کرد. در واقع به هیچ سیستم عامل واسطی نیاز ندارد. همچنین چون حجم بسیار کمی دارد می‌توان از منابع آن استفاده بهینه داشت.

  • Esxi

    نرم افزار تخصصی ESXi به طور مستقیم روی سخت افزار انجام شده و نیازی به نصب سیستم عامل خاصی ندارد. ESXi با استفاده از تکنولوژی Bare Metal ساخته شده و برای نصب آن مستقیم از سخت افزار استفاده می‌شود. مدیر سرورها می‌توانند ESXi را با vSphere clien پیکربندی کرده و اطلاعات را در یک فایل آپلود کند. این مجازی ساز، بیشتر توسط سازمان‌های بزرگ و پیشرفته استفاده می‌شود.

 

  • Kvm

    Kvm ماژول مجازی‌ساز هسته لینوکس است که اجازه استفاده از کرنل لینوکس به عنوان Hypervisor را می‌دهد. این مجازی‌ساز باعث می‌شود یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم شود. در واقع KVM بخشی از لینوکس و لینوکس بخشی از KVM می‌باشد. از نظر امنیت KVM به دلیل ساختار ترکیبی SELinux و sVirt ( مجازی سازی امن) امنیت و ایزوله‌سازی بالایی دارد. از نظر ذخیره سازی نیز KVM می‌تواند از هر گونه حافظه پشتیبانی شده توسط لینوکس استفاده کند.

 

  • OpenVZ

    OpenVZ یکی از بزرگترین مجازی‌سازهای رایگان است که وی پی اس لینوکس توسط آن ساخته می‌شود. با این مجازی‌ساز می‌توان یک ostemplate ایجاد کرد و سیستم عامل مورد نظر خود را در مدت زمان اندکی نصب نمود. openvz دارای مصرف منابع کم و سرعت بالایی است و نداشتن swap و کرنل استراکی از معایب آن می‌باشد. علاوه بر این رم OpenVZ به صورت اختصاصی ارائه می‌شود نه اشتراکی.

البته سرورهای مجازی بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی نیز به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. با وجود اینکه سرور مجازی ایرانی قیمت کمتری نسبت به سرور مجازی خارجی دارد، ولی امکان ارائه سرور مجازی خارجی در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی وجود دارد. مکان قرار گرفتن این سرورها از اهمیت بالایی برخوردار است. امکان دریافت انواع مختلف سرورهای مجازی با استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز، لینوس، میکروتیک و … وجود دارد. به دلیل این که سرورهای مجازی خارجی در خارج از ایران هستند، پهنای باند و ترافیک بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارند.

 

 

مزایا و معایبسرور مجازی چیست؟

با توجه به نوع کسب و کار خود اگر سایت پربازدید و ترافیکی دارید، میزبانی VPS می‌تواند یک راه حل ایده‌آل باشد. در این قسمت مزایا و معایب یک سرور خصوصی مجازی را مطالعه کنید.

 

مزایای سرور مجازی (VPS)

استفاده از سرور مجازی مزایای زیادی به همراه دارد که در جدول زیر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مزایای سرور مجازی
مدیریت متمرکز
آسان نمودن کار و صرفه‌جویی در فضای مورد نیاز
سازگار با اپلیکیشن‌های مختلف
امکان تهیه نسخه پشتیبان
صرفه‌جویی در برق مورد نیاز سرورها
کاهش زمان تدارک سرورهای جدید
آسان شدن امور پشتیبانی
استفاده بهینه از فضای موجود به دلیل نصب کمتر دستگاه در data center
دسترسی کنترل شده به داده‌ها و اطلاعات
امکان بازسازی ساده‌تر در صورت بروز مشکل
ایمنی بیشتر
کاهش هزینه‌ها، نیروی انسانی و انرژی سرمایشی با استفاده از یک سرور مجازی کوچک‌تر
ایجاد توازن
کاهش قطع سیستم
استفاده بهتر از سخت افزار و کاهش تعداد تجهیزات
پشتیبانی از اپلیکیشن‌های قدیمی
قابلیت سازگاری با حجم‌های مختلف کاری
سریع‌تر و مطمئن‌تر از یک سرور میزبانی اشتراکی
حافظه یا قدرت پردازش تضمین شده و کمترین نوسان در منابع
عدم تاثیر مشکلات سایر سرورها و افزایش ترافیک روی سایت شما
مقیاس پذیری بالا برای بهبود منابع سرور
حریم خصوصی بالا و قفل شدن پرونده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی شما از دید سایر کاربران سرور

معایب سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی (VPS) یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از خدمات سرور اختصاصی است، با این تفاوت که هزینه بالایی هم ندارد، ولی استفاده از سرور مجازی مثل استفاده از هر امکانات دیگری دارای معایبی نیز می‌باشد. از معایب اصلی استفاده از سرور مجازی می‌توان به نیاز بالا به دانش فنی برای مدیریت سرور، ریسک امنیتی بالا در صورت تنظیم نشدن صحیح سرور و گران‌تر بودن آن نسبت به سرور اشتراکی اشاره کرد. در واقع قیمت سرور مجازی از سرور اختصاصی کمتر ولی نسبت به سرور اشتراکی بیشتر می‌باشد.

معایب و مشکلات سرور مجازی (VPS) به صورت کامل در جدول زیر درج شده است.

ویژگی‌ها مشخصات
مدیریت  نظارت، پیکربندی و ذخیره سرورهای مجازی باید به صورت لحظه‌ای صورت گیرد که برای ساخت و استفاده از چنین امکاناتی، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم است.
عملکرد  نداشتن روش تلفیقی برای اندازه‌گیری عملکرد که باعث شده است یک نرم افزار (هایپرویزور) اضافی بین سیستم عامل و سخت افزار ایجاد شود، که هزینه  بیشتری نسبت به زمانی که مجازی‌ساز استفاده نمی‌شود، اعمال می‌گردد.
دسترسی به سخت افزار  دسترسی مستقیم به سخت افزار مشکل است و نیاز به کارت‌های خاص یا دستگاه‌های USB دارد.
فضای RAM   هر سرور مجازی به صورت جداگانه فضای یک RAM را اشغال می‌کند و میزان مصرف RAM افزایش می‌یابد.

علاوه‌بر این مشکلات دیگری نیز برای استفاده از سرور مجازی یا وی پی اس در نظر گرفته شده است. مثلا این که بعضی از شرکت‌های میزبانی که خدمات سرور مجازی را ارائه می‌دهند، منابع سرور را به درستی ارائه نداده و به مرور برای سایت‌هایی که روی سرور اجرا می‌شوند، مشکل آفرین می‌شود. به عبارت بهتر شرکت میزبان، با این فرض که همه سایت‌های روی سرور قرار نیست از تمامی منابع اختصاصی استفاده کنند، فضای سرور مجازی را به تعداد زیادی صاحب سایت می‌فروشند. در این صورت اگر سایت‌های موجود روی سرور از همه منابع استفاده کنند، مشکل ایجاد شده روی سرور برای همه سایت‌های استفاده کننده، ایجاد می‌شود. برای مقابله با این مشکل چه راهکاری وجود دارد؟ می‌توانید هنگام قرار داد بپرسید که چه تعداد حساب مجازی روی یک سرور قرار دارند.

سرور مجازی VPS

 

چرا باید از سرور مجازی استفاده کنیم؟ 

استفاده از سرور مجازی برای هر فرد دارای کارایی خاص خود می‌باشد. کاربردهای مختلف سرور مجازی یا vps به شرح زیر می‌باشد:

  1. زمانی‌که منابع سایت شما با محدودیت رو به رو شده و این محدودیت بیشتر از سرور اشتراکی شود.
  2. وقتی بخواهید اپلیکیشن خاصی را نصب کنید که توسط هاست اشتراکی پشتیبانی نمی‌شود، می‌توانید از سرور مجازی استفاده نمایید.
  3. مواقعی که به دسترسی روت نیاز دارید، می‌توانید از سرور مجازی استفاده نمایید.
  4. نیاز به یک محیط مجازی برای توسعه نرم افزار یا تست آن داشته باشید.
  5. اگر بخواهید معاملات مالی یا رد و بدل کردن اطلاعات حساس را انجام دهید، نیاز به یک سرور مجازی دارید.
  6. مواقعی که بخواهید نوسانات ترافیکی بالایی را تجربه کنید.

 

چه زمانی سراغ سرور مجازی برای میزبانی از سایت خود برویم؟

میزبانی VPS معمولا بعنوان مرحله دوم و پس از رشد وب سایت شما به دلیل محدودیت منابع میزبانی اشتراکی انجام می‌شود. اگر پیشرفته‌ترین طرح میزبانی اشتراکی برای کار شما مناسب نیست بهتر است که به هاست VPS ارتقا دهید. در چنین مواردی میزبانی VPS می‌تواند بهترین گزینه بین میزبانی اشتراکی و اختصاصی را به شما ارائه دهد.

با این حال، موارد استفاده دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از ابتدا سرور وی پی اس تهیه کنید. به عنوان مثال، وب سایت‌های فروشگاهی که در آن نیاز به پرداخت مطمئن با یک محیط سریع و پایدار می‌باشد، می‌توانند سود زیادی از یک سرور خصوصی مجازی کسب کنند. درکل اگر شما نیاز به ذخیره هر نوع داده حساس یا پردازش آنلاین پرداخت‌ها هستید، VPS می‌تواند به شما در کاهش خطر نقض امنیت و سرقت اطلاعات کمک کند.

 

 

vps

تفاوت وی پی ان(VPN) با وی پی اس(VPS) چیست؟

سوالی که شاید برای خیلی از شما پیش آمده باشد، این است که آیا وی پی ان(vpn)، همان وی پی اس(vps) است؟ چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ با وجود تحریم‌های اعمال شده به ایران و عدم امکان دسترسی به خدمات بسیاری از سایت‌ها و همچنین ایجاد بعضی محدودیت‌ها از داخل کشور، همه‌ی ما با وی پی ان VPN آشنا هستیم و بارها از آن استفاده کرده‌ایم.

در واقع وی پی ان یک شبکه خصوصی مجازی است و این امکان را می‌دهد که از خدمات سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند، به صورت ناشناس استفاده کنیم؛ چراکه سرویس‌های آن‌ها توسط سرورهای خارجی ارائه می‌شود. در مورد وی پی اس هم که در ابتدای مقاله توضیح دادیم که یک سرور مجازی اختصاصی است که توسط خدمات میزبانی اینترنت ارائه می‌شود. برای این که آن‌ها را بهتر متوجه شوید، به این مثال توجه کنید:

فرض کنید در حال خرید از یک سایت خارجی با حساب پی پال خود هستید و در حین پرداخت ناگهان وی پی ان(vpn) شما قطع می‌شود، حالا در کمال ناباوری باید بپذیرید که با حساب پی پال خود خداحافظی کنید و سعی کنید در کمال خونسری و آرامش قید تمام سرمایه‌های موجود در حساب پی پال را بزنید چرا که حساب شما به محض شناخته شدن آی پی ایران مسدود می‌شود. دلیل این اتفاق شناسایی آی پی ایران بعد از قطع شدن وی پی ان است. حتی در صورت قطع نشدن وی پی ان هم، وقتی اقدام به ورود در بعضی از سایت‌ها را می‌کنید به شما اخطار می‌دهد که وی پی ان خود را قطع کنید.

در مورد وی پی اس(vps) شرایط کمی فرق می‌کند و استفاده از آن مثل این است که شما در کشور دیگری مثل سوئد هستید و از آی پی آن کشور استفاده می‌کنید، در صورت قطع شدن اینترنت هم فقط دسترسی شما از سرور قطع می‌شود ولی آی پی تغییر نمی‌کند و شما بعد از وصل شدن اینترنت همچنان می‌توانید به حساب خود برگردید و از آن استفاده کنید.

 

نحوه خرید سرور مجازی از سایت‌های خارجی چگونه است؟

خرید سرور مجازی (VPS)، برای اکثر شرکت‌ها که به منابع بیشتر با سرعت زیاد نیاز دارند، الزامی می‌باشد. مجموعه ایرانیکارت این امکان را برای شرکت‌ها و افراد متخصص فراهم کرده است که بتوانند از طریق ایمیل به خرید سرور مجازی از سایت‌های خارجی اقدام کنند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این سرورهای مجازی برای راه‌اندازی سایت کاربردی نیستند. همچنین شما بهترین سایت های ارائه دهنده VPS را به درستی بررسی کرده و پیدا کنید.

 

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید که سرور مجازی (VPS) چیست، انواع آن کدامند و دارای چه ویژگی‌ها، کاربرد و مزایا و معایبی می‌باشند. با کسب این اطلاعات، شما از بین انواع مختلف سرور مجازی، کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ آیا سرور مجازی ایرانی را استفاده می‌کنید یا نوع خارجی آن را ترجیح می‌دهید؟ در صورتی‌که در زمینه خرید سرور مجازی از سایت‌های خارجی سوالی دارید، با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت راهنمایی‌های کامل و جامعی در اختیار شما خواهند گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *